مطالعه پژوهشی

اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرستانی به طور قابل توجهی پس از ضربه زدن به EFT کاهش یافت

در یک مطالعه بزرگ، محققان آمریکایی 312 دانش آموز دبیرستانی را بررسی کردند و 70 نفر از آنها را با اضطراب امتحان در سطح بالا با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان شناسایی کردند. آنها این 70 دانش آموز را به طور تصادفی به یک گروه کنترل که تکنیک های آرام سازی پیشرونده عضلانی (PMR) را دریافت کردند یا به یک گروه آزمایشی که درمان EFT Tapping را دریافت کردند، قرار دادند.

 

by Dawson on December 3, 2009 in Abstracts

doi: 10.9769.EPJ.2009.1.1.NS

By Nilhan Sezgin & Bahar Ozcan

تأثیر تکنیک آزاد سازی احساسات و آرام سازی عضلانی پیشرونده بر اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی: کارآزمایی تصادفی کنترل شده

 

چکیده مقاله

این مطالعه به بررسی تأثیر تکنیک‌  آزادسازی احساسات (EFT) و تکنیک آرامش عضلانی پیشرونده  (PMR) بر اضطراب امتحان پرداخت. گروهی متشکل از 312 دانش‌آموز دبیرستانی که در یک آکادمی خصوصی ثبت‌نام کرده بودند، با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان (TAI)، که شامل خرده مقیاس‌های نگرانی و هیجانی است، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نمرات 70 دانش آموز سطوح بالایی از اضطراب امتحان را نشان داد. این دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. طی یک جلسه درمانی، گروه کنترل، آموزش PMR و گروه آزمایش آموزش  EFT دریافت کردند . پس از آن دانش آموزان  تمرینات خود درمانی  را مطابق آموزشها، در منزل  پیگیری کردند .

پس از 2 ماه، آزمودنی ها با استفاده از TAI مورد آزمایش مجدد قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل کوواریانس مکرر برای تعیین اثرات EFT و PMR بر میانگین نمره TAI، و همچنین نمرات 2 خرده مقیاس انجام شد. از هردو گروه یک آزمون نمونه در ابتدا و انتهای مطالعه گرفته شد و میانگین نمرات آنها محاسبه شد. 32 نفر از 70 آزمودنی اولیه، تمام الزامات مطالعه را تکمیل کردند و تمام تجزیه و تحلیل های آماری روی این گروه انجام شد.

 

کاهش معنی دار آماری در نمرات اضطراب امتحان هر دو گروه آزمایش و کنترل رخ داد. نمرات اضطراب گروه EFT به طور قابل توجهی کاهش بیشتری نسبت به گروه PMR داشت      . (0.05>p)

نمرات گروه EFT در خرده مقیاس های هیجانی و نگرانی کمتر بود. (0.05>p)

هر دو گروه در آزمون آزمایشی پس از درمان نمره بالاتری گرفتند. اگرچه این افزایش نمره برای گروه EFT بیشتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود.

دانلود مقاله اصلی

https://energypsychologyjournal.org/the-effect-of-progressive-muscular-relaxation-and-emotional-freedom-techniques-on-test-anxiety-in-high-school-students-a-randomized-controlled-trial/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.